دندانپزشکی اطفال
نوشته شده توسط : نت ویر

دندانپزشکی کودکان، تخصصی در رشته دندانپزشکی است که در آن تمرکز بر روی سلامت دهان و دندان در رده سنی طفولیت تا نوجوانی بصورت تخصصی و با توجه به نیازهای خاص این گروه سنی می باشد. جهت پاسخگویی به نیاز های این گروه سنی، جراح دندانپزشک پس از گذراندن دروه دکتری دندانپزشکی عمومی اقدام به ادامه تحصیل، کار در کلینیک دندانپزشکی و کسب تجربه در شاخه تخصصی دندانپزشکی کودکان می نماید تا آمادگی لازم جهت پاسخگویی به نیاز این رده سنی از جامعه را کسب نماید

دندانپزشکی کودکان، اهمیت خاصی برای پوسیدگی دندان قائل است. تحقیقات نشان می‌دهد که بهداشت دهان پایین در بچه‌ها منجر به عملکرد درسی ضعیف در مدرسه و همچنین روابط اجتماعی ضعیف می‌انجامد.

از زمان رویش اولین دندانهای شیری ( ۶ ماهگی )  تا زمان افتادن آخرین دندان شیری ( ۱۲ سالگی) بایستی کودکان هر ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوند و مراحل افتادن دندانهای شیری و رویش دندانهای دائمی جایگزین آنها و سلامت دندانها مورد بررسی قرار گیرند.

خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال چیست؟

ترمیم دندانهای شیری

با توجه به علاقه زیاد کودکان به مصرف مواد قندی بهتر است برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، برای کودکان مسواک زده شود و به او مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را بیاموزند و در صورت مشاهده علائم پوسیدگی در دندان ها جهت پیشگیری از عفونت و ایجاد آبسه و کشیده شدن دندان هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه شود تا آن را ترمیم نمایند.

فلوراید تراپی

فلوراید تراپی روشی برای مقاوم کردن دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنهاست که با استفاده از ژلهای خوش طعم فلوراید و بر روی دندانهای آسیای شیری و دندانهای دائمی تازه رویش یافته انجام می شود.

فیشور سیلانت

استفاده از فیشورسلینت یا شیارپوش یکی دیگر از راههای افزایش مقاومت دندان و پیشگیری از پوسیدگی برای مدت بسیارطولانی (۱۰ تا ۱۵ سال) می باشد.

فضا نگهدار

اگر دندانهای شیری زودتر از موقع کشیده شود دندانهای طرفین به سمت فضای خالی حرکت کرده با تنگ شدن فضا، باعث رویش نامرتب دندانهای دائمی زیرین می شود و چنانچه افتادن دندانهای شیری دیرتر از موقع اتفاق افتد وجود دندانهای شیری به عنوان مانع ممکن است باعث تأخیر رویش وکج شدن دندانهای دائمی شود.

روکش دندان شیری

چنانچه ترمیم دندانها شیری وسیع باشد برای جلوگیری از شکستگی دندان و پوسیدگی مجدد بهتر است بر روی دندانها روکش مخصوص فلزی (ونیر) در سایزهای مختلف ساخته شده و بر روی دندان چسبانده شوند.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: